Jeden svět dětem

Projekce Jeden svět dětem jsou určeny pro mladší žáky základních škol. Můžete vybírat ze dvou projekcí - pásem tří krátkých filmů, které jsou sestaveny dle věku diváků. Po každém filmu s dětmi pracuje zkušený*á moderátor*ka. Celková délka projekce včetně diskusí je cca 1,5 hodiny.

Zahraniční snímky jsou vždy opatřeny českým dabingem.


Projekce č. 1 (8-11 let)

  • Ostrov odpadů (8 min.)
  • #lockdocks (22 min.)
  • Bertha a Wolfram (15 min.)

Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, mediální výchova, environmentální výchova

Ostrov odpadů

Edu Glez | Španělsko | 2021 | 8 min.

Téma filmu: životní prostředí, environmentální chování

Ztroskotat o samotě na pustém ostrově není žádná legrace. V krátkém animovaném filmu tento osud potká dívku, která má na sobě jen záchrannou vestu. A když se probere na písčité pláži, nestačí se divit.

Na první pohled ostrov působí jako tropický ráj, hned na druhý pohled se z něj ale vyklube spíš skládka. Připomínky lidské civilizace jsou všude kolem. Na pláži i v kokosovém hájku se vrší odpad, plasty a obaly, které jsou vězením pro místní zvířata. Je to smutný pohled, naše hrdinka je ale odhodlaná se nesmířit ani s hrozným stavem ostrova, ani se svým ztroskotáním, a proto se hned dá do práce. Podaří se jí ostrov od odpadu vyčistit, aby se mohl znovu nadechnout?

 #lockdocks

Sanne Rovers | Nizozemsko | 2020 | 22 min.

Téma filmu: život s nemocí Covid-19, odloučení, rodina

Covid se stále týká nás všech. Dokument sestavený z různých příběhů a vyprávění ukazuje, jak toto těžké období lockdownů prožívají děti z různých států. Španělsko, Nizozemsko, Itálie - v době covidu je jedno, kde člověk bydlí. Když je lockdown, nesmí ani ven, ani do školy. Školáci v tomto filmu vytvářejí reportáže ze svého všedního života, radí, jak se zabavit během líných týdnů, a vyprávějí o tom, jak se pandemie dotkla jejich rodin. Joaquín už to nemůže doma vydržet, Maïza má velký strach o nemocného brášku a Juliette se se svým tatínkem smí vidět jen s odstupem metru a půl. Každému ale aspoň trochu pomůže, když svoje zážitky a pocity mohou přes videohovor probrat s ostatními.

Bertha a Wolfram

TijsTorfs| Belgie | 2020 | 15 min.

Téma filmu: život s nemocí, přátelství, občanská angažovanost

Dvanáctiletou Berthu na každém kroku doprovází Wolfram. Wolfram ale není její přítel ani pes. Je to vzácný syndrom, který způsobuje, že Bertha velmi špatně vidí. Každá běžná činnost, ať už jde o školní výuku, či sledování Instagramu, pro Berthu představuje značné úsilí. Ona si ale ze své nemoci nic nedělá. Kamarádi ve škole jsou jí oporou, a dokonce s ní pořádají pravidelně hru, kdy i oni mají ztížené vidění. Motto dospívají školačky je "žít teď a tady", což znamená i s Wolframem. Aby pomohla dalším lidem se stejným syndromem, maluje se svým kamarádem umělcem obrazy, které pak prodává, a výtěžek míří na výzkum tohoto onemocnění. Nemoc Bertě sice bere zrak, ale ona je odhodlaná malovat dál. 


Projekce č. 2 (11-14 let)

  • #lockdocks (22 min.)
  • Jules a Já (16 min.)
  • Bertha a Wolfram (15 min.)

Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova

 #lockdocks

Sanne Rovers | Nizozemsko | 2020 | 22 min.

Téma filmu: život s nemocí Covid-19, odloučení, rodina

Covid se stále týká nás všech. Dokument sestavený z různých příběhů a vyprávění ukazuje, jak toto těžké období lockdownů prožívají děti z různých států. Španělsko, Nizozemsko, Itálie - v době covidu je jedno, kde člověk bydlí. Když je lockdown, nesmí ani ven, ani do školy. Školáci v tomto filmu vytvářejí reportáže ze svého všedního života, radí, jak se zabavit během líných týdnů, a vyprávějí o tom, jak se pandemie dotkla jejich rodin. Joaquín už to nemůže doma vydržet, Maïza má velký strach o nemocného brášku a Juliette se se svým tatínkem smí vidět jen s odstupem metru a půl. Každému ale aspoň trochu pomůže, když svoje zážitky a pocity mohou přes videohovor probrat s ostatními.

Jules a já

Anne Ballon| Belgie | 2021 | 16 min.

Téma filmu: rodina, transgender, dospívání

Náctiletá Roos mívala bratra Julese, ale všechno je jinak. Jules se totiž necítí být chlapcem. A tak teď Roos prožívá dospívání nikoli se starším bratrem, ale sestrou. Roos se své sestře Jules snaží být oporou při přeměně chlapce v dívku. Přece jen jde o viditelnou změnu, která se týká nejen zevnějšku, ale i psychické stránky. Roos si není jistá, zda se jí daří své sestře dodávat dostatek podpory během takzvaného procesu tranzice. Rozhodnutí o přeměně v dívku Roos respektuje a nezpochybňuje ho. Mnohem víc ji trápí, jaká bude reakce okolí.  

Bertha a Wolfram

TijsTorfs| Belgie | 2020 | 15 min.

Téma filmu: život s nemocí, přátelství, občanská angažovanost

Dvanáctiletou Berthu na každém kroku doprovází Wolfram. Wolfram ale není její přítel ani pes. Je to vzácný syndrom, který způsobuje, že Bertha velmi špatně vidí. Každá běžná činnost, ať už jde o školní výuku, či sledování Instagramu, pro Berthu představuje značné úsilí. Ona si ale ze své nemoci nic nedělá. Kamarádi ve škole jsou jí oporou, a dokonce s ní pořádají pravidelně hru, kdy i oni mají ztížené vidění. Motto dospívají školačky je "žít teď a tady", což znamená i s Wolframem. Aby pomohla dalším lidem se stejným syndromem, maluje se svým kamarádem umělcem obrazy, které pak prodává, a výtěžek míří na výzkum tohoto onemocnění. Nemoc Bertě sice bere zrak, ale ona je odhodlaná malovat dál. 

Rezervace školní projekce

Cena vstupenky na žáka je 70 Kč. 

Pro rezervaci kontaktujte naší koordinátorku školních projekcí:

KONTAKT PRO UČITELE / ŠKOLY

Barbora Dolanová
koordinátorka školních projekcí 

skoly@jedensvetolomouc.cz

"Mnozí žáci se v promítaných filmech našli, viděli tam sebe z venku, bylo úžasné to pozorovat. Po návratu do školy s odstupem a v soukromí našeho třídně-rodinného kolektivu se rozmluvili ještě víc. Povídáme si o tom, diskutujeme, chceme kreslit a malovat. Jeden ze sociálních spotů nás natolik zasáhl, že jsme se rozhodli zapojit do dalšího projektu JSNS, abychom s problémem aktivně něco dělali."

Zdeňka Míčová
ZŠ Lukavice, Olomouc